Gjøre rede for sentrale trekk ved noen religioner og deres utbredelse i dag, inkludert samer og andre urfolks religioner

Kompetansemål

gjøre rede for sentrale trekk ved noen religioner og deres utbredelse i dag, inkludert samer og andre urfolks religioner

Undervisningsressurser, samt bakgrunnsstoff for læreren

Jødedom

Islam

Hva vil folk si

SAMTALEGUIDE: Den sterke filmen "Hva vil folk" si rørte mange da den gikk på kino i 2017, og førte til en samfunnsdebatt om integrering og sosial kontroll. Filmen har vunnet flere Amandapriser, blant annet for beste norske kinofilm. Filmen ble også valgt til skoleforestilling for ungdomsskolene i Haugesund under Filmfestivalen 2018.

Jesus i Koranen

UNDERVISNINGSRESSURS MED PPT: Hvordan blir Jesus fremstilt i muslimenes hellige bøker? Hvilke likheter er det mellom Islams versjon av Jesus og hvordan Bibelen presenterer ham? Hvilke ulikheter finnes? Og spiller det egentlig noen som helst rolle dersom Jesus blir skildret på ulike måter?

Hinduisme

Buddhisme

SYNET PÅ LIDELSE I BUDDHISME OG KRISTEN TRO

UNDERVISNINGSRESSURS MED PPT: Dette er et samtaleopplegg for å sammenlikne buddhismens syn på lidelse med Bibelens syn. Det er mange fellestrekk, men på det dypere planet blir skillene tydeligere. Fokus på begrepene "karma" og "synd".

2021-05-25T20:58:25+02:00Av |

Flott om du deler: