UNDERVISNINGSRESSURS: Elevoppgave beregnet for 8.trinn. Læreren lager en Bibel-løype med ulike stasjoner. På hver stasjon i løypa er det noe å se på, eller en liten aktivitet knyttet til sentrale personer og hendelser i Mosebøkene.
Utarbeidet av Bodil Bjørndalsbakke
Kompetansemål KRLE, etter 10.trinn
- gjøre rede for og reflektere over sentrale momenter i kristen tro
- utforske og presentere hovedtrekkene i den store bibelske fortellingen
Aktuelt lærestoff
- Tro som bærer 8.trinn, kapittel 2 Gud, mennesket og det onde
- Tro som bærer 8.trinn, kapittel 3 Starten på en ny historie
Vandringen er tenkt som en innledning til en Bibelkunnskapsperiode og må følges opp med undervisning. Den er laget med tanke på 8. klassinger.
Denne ressursen inneholder
- Bibel-oppgaver knyttet til Mosebøkene med beskrivelse av til sammen ni stasjoner med oppgaver og forslag til visuelle virkemidler
- Spørsmålskort stasjon 1-9
- Introduksjon til oppgaven, for læreren
- Forslag til etterarbeid
- VØL-skjema (word)
Introduksjon til oppgaven, for læreren
Læreren lager en Bibel-løype med ulike stasjoner. På hver stasjon i løypa er det noe å se på eller en liten aktivitet knyttet til sentrale personer og hendelser i Mosebøkene. På hver stasjon ligger det også seks spørsmålskort knyttet til de personene eller den hendelsen stasjonene er knyttet til. Hvert spørsmålskort har svar på baksiden.
Elevene i gruppa skal først prøve å gjenkjenne hendelsen eller personene stasjonen er knyttet til og dele med hverandre hva de vet fra før om den aktuelle Bibel-historien. Gruppa leser deretter spørsmålene og prøver å svare på dem uten å snu spørsmålskortene. Dersom de ikke vet alle svarene, har de lov til å snu inntil tre kort. Hvis de fremdeles ikke har svar på alle spørsmålene, noterer de ned de spørsmålene de ennå ikke har svar på, slik at de kan ta dem fram igjen senere.
Forslag til etterarbeid
Hver gruppe, eller hver elev, kan fylle ut et VØL-skjema. Etter vandringen skriver de ned hva de VET og hva de ØNSKER Å LÆRE. Her kan spørsmålene fra vandringen være til hjelp, men de kan også skrive ned andre ting de vet og andre ting de ønsker å lære. Læreren kan samle inn skjemaene for å få oversikt over kunnskapsnivået og innblikk hva elevene ønsker å vite, eller elevene kan beholde skjemaet og oppfordres til å stille spørsmålene når de er aktuelle i den videre Bibel-undervisningen. Etter at undervisningsperioden er over, fyller elevene ut siste kolonne i skjemaet med hva de HAR LÆRT.
Klassen kan i fellesskap lage en tidslinje for å få oversikt over rekkefølgen av hendelser og personer i Mosebøkene. Her kan læreren legge inn flere momenter enn det er i vandringen, hvis planen er å komme inn på disse senere i undervisningen.
Spørsmålene fra vandringen kan tas fram igjen og brukes i en Bibel-quiz på slutten av undervisningsperioden.
Vandringen egner seg også til å ta opp særtrekk i kunst og musikk. Både i billedkunsten og i musikken, ikke minst i barnesangene, framstilles og gjenfortelles det ofte Bibelhistorier.
Videre kan man se på hvordan Bibelen, særlig fortellingene elevene her har møtt, har preget kulturen vår og samfunnslivet. Det kan dreie seg om litteratur og billedkunst, ord og begreper, lovverk, holdninger osv.
Forslag til stasjoner og spørsmål
En av hensiktene med vandringene er at elevene skal få sanseinntrykk som hjelper dem både til å komme på hva de vet fra før, og til å huske det de lærer. Forslagene til hva man skal ha av bilder, figurer og aktiviteter på de ulike stasjonene er bare ideer. Her gjelder det at hver enkelt lærer bruker sin kreativitet og ting han eller hun allerede har tilgang på. Mye av det man trenger kan man finne på barnerommet eller på internett.
Stasjon 1: Skapelsen
• Forslag 1: PC med bildefremvisning og eventuelt musikk.
• Forslag 2: Grønnplanter, blomster, plastdyr mm
Spørsmål
1. På hvilken måte skapte Gud verden? Med ord. Han sa hva han ville skape, og det ble slik.
2. Hva syntes Gud om det han hadde skapt? At det var svært godt.
3. Hva kalles de første menneskene som ble skapt, og hva betyr navnene deres? Adam og Eva. Adam betyr mann, men kan også bety mark eller jord. Eva betyr liv.
4. Til forskjell fra dyrene ble menneskene skapt i Guds bilde. Hva betyr det? At menneskene på en særlig måte ligner på Gud.
5. Hvilket oppdrag fikk menneskene da de ble skapt? De skulle være fruktbare og bli mange (formere seg) og råde over de andre levende skapningene.
6. I skapelsesfortellingen fortelles det om sju dager. Den sjuende dagen skiller seg ut fra de andre seks. På hvilken måte? Den sjuende dagen hvilte Gud etter å ha arbeidet i seks dager. Han velsignet den sjuende dagen og gjorde den hellig.
Stasjon 2: Syndefallet
• Forslag 1: Et eple som det er spist av med en frukthage som bakgrunnsbilde.
• Forslag 2: Slange og eple
• Forslag 3: Billedkunst, Adam og Eva
Spørsmål
1. I Edens hage, der de første menneskene fikk bo, hadde Gud plantet to spesielle trær. Hvilke trær var det? Livets tre som gav evig liv, og Kunnskapens tre som gav kunnskap om godt og vondt.
2. Gud hadde gitt menneskene både en tillatelse og et forbud knyttet til trærne i Edens hage. Hvilken tillatelse og hvilket forbud var dette? Menneskene fikk tillatelse til å spise frukten av alle trærne i Edens hage bortsett fra ett. Forbudet var at de ikke skulle spise av Kunnskapens tre, for det ville føre til døden.
3. Hvem lokket menneskene til å gjøre det Gud hadde forbudt dem? En slange. (Djevelen)
4. Hvordan forsvarer mannen og kvinnen seg når Gud konfronterer dem med at de har gjort det som var forbudt? De skylder på andre. Mannen skylder på kvinnen, og kvinnen skylder på slangen som lokket henne.
5. Da Adam og Eva gjorde det Gud hadde forbudt dem, oppdaget de at de var nakne. Hva gjorde de med det, og hva gjorde Gud med det? Adam og Eva flettet sammen fikenblader og bandt dem om livet. Gud lagde klær av skinn til dem.
6. Hvorfor drev Gud menneskene ut av Edens hage etter syndefallet? For at de ikke skulle spise av livets tre og leve evig.
Stasjon 3: Kain og Abel
• Forslag 1: Steinhaug med sau på og steinhaug med kornaks på.
• Oppslått barnebibel med tekst og bilde fra fortellingen.
Spørsmål
1. Hvem var Kain og Abel? Sønnene til Adam og Eva.
2. Hva jobbet Kain og Abel med? Kain dyrket jorden, og Abel var sauegjeter.
3. Både Kain og Abel bar fram offer til Gud. Hvordan reagerte Gud på Kain og Abels offer? Han så med velvilje på Abels offer, men ikke med velvilje på Kains offer.
4. Gud snakket med Kain om synd. Hva fortalte han Kain? At synden ønsker å ta makt over mennesket, men at mennesket skal herske over synden.
5. Hva gjorde Kain mot Abel? Han drepte ham.
6. På hvilken måte viste Gud at han brydde seg om Kain på tross av det Kain hadde gjort? Gud satte et merke på Kain for at ingen som møtte ham, skulle slå ham i hjel, og han sa at dersom noen drepte Kain, skulle det hevnes sju ganger.
Stasjon 4: Noah
• Forslag 1: Puslespill med bilde av Noah, dyrene og arken
• Forslag 2: Båt og dyr, regnbue i bakgrunnen
• Forslag 3: Barnebok om Noah
Spørsmål
1. Fortellingen om Noah begynner med at Gud angrer på noe. Hva angrer han på og hvorfor? Gud angrer på at han hadde laget mennesker fordi de gjorde og planla så mye ondskap og drev med vold og ødeleggelse.
2. Hva skjedde med folk og dyr som ikke var om bord i Noahs ark? De omkom.
3. Hvilke planer hadde Gud for folk og dyr som kom ut av arken? De skulle være fruktbare og bli mange.
4. Etter storflommen opprettet Gud en pakt med Noah og alle dem, både folk og dyr, som kom ut av arken. Hva gikk denne pakten ut på? At Gud aldri mer vil ødelegge alt som lever.
5. Hva ble tegnet på pakten Gud opprettet med Noah? Regnbuen.
6. Hvordan takket Noah Gud for at Gud hadde berget dem fra storflommen? Han bygde et alter og ofret til Gud.
Stasjon 5: Tårnet i Babel
• Forslag 1: Legotårn som ikke er ferdig, med klosser liggende rundt Snakkebobler i bakgrunnen med utsagn på ulike språk.
• Forslag 2: Byggeklossoppgave
Spørsmål
1. Hva ville menneskene bygge? Et tårn som skulle nå opp til himmelen.
2. Hvilke byggematerialer brukte de? Tegl til byggestein og jordbek til bindemiddel.
3. Hva ønsket de å oppnå med dette byggverket? Makt og berømmelse.
4. Hva gjorde Gud da han så byggverket deres? Han forvirret språkene deres slik at de ikke kunne forstå hverandre, og dermed klarte de ikke å bygge videre.
5. Hva skjedde med menneskene på dette stedet? De ble spredt ut over hele jorden.
6. Hva kalles byggverket deres, og hva betyr dette navnet? Babels tårn. Babel betyr ”Guds port”, men navnet ligner også på et ord som betyr ”å forvirre”.
Disse illustrasjonene ble brukt ved Lyngdal Kristne Grunnskole:
Stasjon 6: Abraham
• Forslag 1: Stjernehimmel og dukke som står og ser på himmelen.
• Forslag 2: Bildekunst, Abraham
Spørsmål
1. Abraham bodde i Ur i Kaldea. Der talte Gud til Abraham. Hva ba han Abraham om å gjøre? Han ba Abraham om å reise fra landet sitt til et land som Gud ville vise ham.
2. Gud gav Abraham et løfte som det kanskje kunne være vanskelig å tro på fordi Abraham og kona hans Sara var så gamle. Hvilket løfte var det? At Abraham skulle få barn og bli til et stort folk.
3. Hvem var Hagar og Ismael? Hagar var en slavekvinne som Abram fikk sønnen Ismael med. Det var Sara som hadde oppfordret Abraham til å få barn med slavekvinnen, siden Sara selv ikke hadde fått noen barn.
4. Gud opprettet en pakt med Abraham og avtalte et paktstegn. Hva gikk pakten ut på, og hva var paktstegnet? Pakten gikk ut på at Gud ville være Gud for Abraham og hans etterkommere, gjøre dem til et stort folk og gi dem landet Kanaan. Paktstegnet var at alle guttebarn i Abrahams slekt skulle omskjæres når de var åtte dager gamle.
5. Hvem var Isak? Isak var sønnen til Abraham og Sara som ble født da de var rundt hundre år gamle.
6. I fortellingen om Abraham får vi høre at Gud setter Abraham på prøve. Hvilken prøve ble Abraham satt på, og hvordan gikk det? Gud ba Abraham om å ofre sin sønn Isak, og Abraham hørte på Gud og var villig til å gjøre det Gud ba ham om. Slik bestod Abraham prøven. En Herrens engel stanset Abraham fra å ofre Isak, og Abraham ofret i stedet en vær som brennoffer til Herren.
Stasjon 7: Jakob
• Forslag 1: Himmelstige med engler
• Forslag 2: Tegnet familiebilde med Jakob, fire koner, tolv sønner og en datter.
• Forslag 3: Sprellemann med pels på hendene
Spørsmål
1. Abrahams sønn Isak ble far til tvillingene Esau og Jakob. Esau ble født først, men det ble likevel Jakob som fikk førstefødselsretten. Hvordan gikk dette til? Esau solgte førstefødselsretten sin til Jakob for et måltid brød og linsesuppe en gang han var veldig sliten og sulten.
2. Isak var blitt gammel og blind og ville velsigne Esau før han døde, men Jakob lurte til seg velsignelsen. Hvordan gikk dette til, og hvordan reagerte Esau? Jakob kledde seg ut som Esau, gikk inn til faren Isak, løy for ham og utgav seg for å være broren. Slik fikk han Isak til å gi ham velsignelsen. Esau la Jakob for hat på grunn av dette og planla å drepe ham etter at Isak var død.
3. Jakob ble selv grundig lurt av sin onkel Laban. Hvordan? Jakob ville gifte seg med Labans datter Rakel, og han arbeidet for onkelen i sju år for å få Rakel til kone, men da bryllupet ble holdt gav Laban ham søsteren Lea istedenfor Rakel. Deretter fikk han Rakel til kone, men måtte jobbe for onkelen i sju nye år for henne.
4. Hvor mange sønner fikk Jakob, og hvorfor favoriserte han noen av barna sine? Han fikk til sammen tolv sønner med sine to koner og to slavekvinner. Han favoriserte Josef og Benjamin som var Rakels barn, for Jakob elsket Rakel mer enn de andre kvinnene han fikk barn med.
5. Jakob fikk et nytt navn. Hvilket navn var det, og hva betyr det? Han fikk navnet Israel som betyr ”Gud kjemper”, men som også kan tolkes som ”Den som kjemper med Gud”.
6. Etter mange år fra hverandre møttes Jakob og Esau igjen. Hvordan tok Esau imot Jakob etter alt det som hadde hendt? Esau møtte Jakob med velvilje og vennlighet. Han hadde lagt bak seg hatet og uvennskapet og gledet seg stort over å se Jakob igjen.
Stasjon 8: Josef
• Forslag 1: Flott kappe med ”blodflekker”
• Forslag 2: Kornbånd, kornsekk med beger.
• Forslag 3: Bilde av egyptisk prins
Spørsmål
1. Forholdet mellom Jakobs sønn Josef og brødrene hans var ikke bare godt. Det var flere grunner til dette. Hva gjorde forholdet mellom brødrene vanskelig? Brødrene la Josef for hat fordi faren elsket ham mer enn alle de andre. Dette viste faren blant annet ved å gi ham en spesielt flott kappe. I tillegg hadde Josef flere drømmer som handlet om at brødrene hans bøyde seg for ham.
2. Hva gjorde brødrene med Josef, og hvordan dekket de over det de hadde gjort? De solgte ham som slave til Egypt. De dekket over dette med å ta kappen hans, rive den i stykker og smøre blod på den. Så løy de og sa at de hadde funnet kappen og at Josef var drept av et rovdyr.
3. Herren var med Josef i Egypt slik at alt han gjorde lyktes for ham. Likevel kom Josef i fengsel på grunn av falske anklager. I fengselet møtte han to hoffmenn. Hva gjorde han for dem, og hvordan førte dette til at Josef selv kom ut av fengsel? Josef tydet drømmene til disse to hoffmennene, og på grunn av dette, ble han senere hentet ut av fengselet for å tyde Faraos drømmer.
4. Farao satte Josef over hele Egypt, og Josef gikk i gang med et stort og viktig arbeid. Hvilket arbeid var dette? Han fikk bygd matlagre over hele landet og samlet inn mat gjennom sju gode år for at det skulle være mat til alle når hungersnøden kom.
5. Josef blir gjenforent med brødrene sine etter mange år. Hvordan gikk dette til? Brødrene kom til Egypt for å kjøpe korn da det ble hungersnød i landet der de bodde. Da måtte de bøye seg for Josef akkurat slik han hadde drømt om da han var en ung gutt.
6. Da Jakob døde ble brødrene til Josef redde for at Josef ville hevne seg på dem for det de hadde gjort mot ham, men Josef tilgav dem og trøstet dem. Hva tenkte Josef om det som hadde skjedd? Han tenkte at det brødrene hadde gjort mot ham var ondt, men at Gud hadde vendt alt til det gode og brukt Josef til å berge livet til mange mennesker.
Stasjon 9: Moses
• Dukke i flettet kurv på vann av blått silkepapir.
• Kvister som står i brann, flammer av silkepapir i rødt og oransje, et par sandaler.
• Tavlene med de ti bud.
Spørsmål
1. Hvordan endte Moses opp som en slags sønn for faraos datter istedenfor å vokse opp i sin egen familie? Farao hadde gitt påbud om at alle guttebarna som hebreerne fikk skulle kastes i Nilen. For å berge sønnen sin, la moren til Moses ham i en kurv på Nilen, og faraos datter fant ham og tok seg av ham.
2. Gud kalte Moses til å lede israelsfolket ut av Egypt. På hvilken måte fikk Moses dette kallet? Gud talte til Moses ut av en brennende tornebusk i ørkenen og ba ham gå til farao og føre israelsfolket ut av Egypt.
3. Hvordan viste Gud sin makt for farao da farao ikke ville la israelsfolket reise ut av Egypt? Han sendte mange ulike landeplager over landet og egypterne.
4. I fortellingen om Moses er det en hendelse vi kaller Sivsjø-underet. Hva skjedde? Gud åpnet en vei for israelsfolket rett gjennom vannet slik at de kunne gå på tørre bunnen gjennom sjøen da de ble forfulgt av egypterne. Da egypterne satte etter ut i vannet, lukket vannmassene seg over dem og alle forfølgerne mistet livet.
5. Gud gav israelsfolket mange bud, lover og forskrifter gjennom Moses. Hva kaller vi de «mest berømte» av disse? De ti bud.
6. Hva var det endelige målet for israelsfolkets reise ut av Egypt, og hvor lenge varte reisen dit? Målet for reisen var «Det lovede land», Kanaan, og vandringen gjennom ørkenen tok 40 år.
Utarbeidet av Bodil Bjørdalsbakke 2014. Foto: Bodil Bjørdalsbakke.